Hoe kom je op het idee? Deze vraag is mij al diverse malen gesteld. Meestal is het idee er ineens. De beste ideeën ontstaan tijdens een ongedwongen nadenken of zo je wil filosoferen. Soms uitgaande van een misstand, probleem of vervelende situatie. Dit blijft een tijdje door je hoofd spoken. Misschien denk je er ook een tijdje niet meer aan. En dan opeens kom je iets tegen en leg je een verband. En voila: een idee is geboren. Een moment om steeds weer te koesteren. Eureka! Aha-erlebnis! Joepie! Dit moment ervaar ik als het mooiste moment van de dag. Telkens weer. En het wordt nog mooier als ik meerdere ideeën op een krijg.
ASSOCIATIEF BEELDDENKER
Tijdens het opbouwen van een netwerk via de sociale media kwam ik een artikel tegen over associatieve beelddenkers. In die beschrijving herkende ik mijzelf terug. Het niet begrepen worden en van de hak op de tak springen. Als je van jezelf weet dat je een associatief beelddenker bent, kan je er handen en voeten aan geven. Je komt tot het besef dat het helemaal niet vreemd is,dat je zo snel met nieuwe ideeën komt. Omdenken buiten gebaande paden is jou niet vreemd en een originele idee is gegarandeerd. Vaak staan vooroordelen,verwachtingen en vaste denkpatronen een frisse kijk in de weg. Het zoeken/vinden van het idee begint met de waarom-vraag.
GEEN GRENZEN
Een goede vriend van mij gaf mij onlangs het advies: je moet veel groter denken. Hij is docent Levensbeschouwing en studeert filosofie. Niet veel later krijg ik een verzoek namens Wereldwinkel Venlo om hier wat voor te gaan doen. De wereld. Groot genoeg lijkt me. Maar alle gekheid op een stokje, mijn vriend heeft wel gelijk. Mijn ideeën beperken zich niet tot mijn woonplaats of Limburg. Met mijn creativiteit wil ik mij ook niet richten op een bepaalde doelgroep, maar ook maatschappelijk problemen aan de orde stellen. Dat laatste zal ik eerst en vooral via columns en gedichten doen. Op termijn wil ik via de website www.ikhebunidee.nl maatschappelijke issues gaan aankaarten. Dit heb ik nog niet verder uitgewerkt, maar de bedoeling is deze site een interactief karakter te geven, denk aan een forum.
GELD VERDIENEN
Daar heb ik het inderdaad nog niet over gehad. Mogelijkheden zijn er genoeg.
OBSERVEREN
Een goede observatie of omschrijving is het startpunt voor het zoeken naar het idee of de oplossing. Op de langere termijn wil ik mij richten of business-consultants als doelgroep. Ik verwacht dat ik een rol kan vervullen in het voortraject: het in kaart brengen van het probleem en het signaleren van onverwachte verscholen kansen.
FILOSOFIE
Het belang van de waarom-vraag is niet te onderschatten. In een socratisch gesprek gaan alle kaarten op tafel en komen verborgen schatten bovendrijven. Subjectief wordt objectief, vooroordelen komen aan het licht, drogredenen vallen door de mand. Allen weten meer dan 1 en samen weten wij heel veel. Of denken te weten en moeten na het gesprek vaststellen dat eenieder heel weinig weet.
Je kunt met de tools van vandaag razendsnel alles zoeken en vinden, dus waarom zou je je nog zoveel inspannen en filosoferen? Simpel gezegd omdat ons onbewustzijn ons handelen aanstuurt en we door vooroordelen en drogredenen worden geregeerd. Het probleem ontleden tot op het bot gaat misschien wat ver, maar brengt de oplossing dichterbij.
Ik ben sinds de start van mijn studie Basiskwalifatie Filosofie wat voorzichtiger geworden in mijn idee-vorming. Het moet natuurlijk wel ‘hout snijden’.